Een emergency food kit, wat stop je daar eigenlijk in?

6 april 2020 - Philipsburg, Nederlandse Antillen

Uitzicht op weg naar peak ParadisHet fijne van wonen op een tropisch eiland, ergens ver weg in de oceaan, is dat de wereld ook wat verder weg is. Tuurlijk je leest het nieuws, en grote issues als milieuvervuiling en armoede zijn ook hier actueel. Maar toch komt t niet zo hard binnen.

Zo ook het nieuws over Covid-19. Onze PM zei heel optimistisch dat we niet bang hoefden te zijn, want er zijn geen rechtstreekse vluchten van China naar st Maarten. Tot de Franse kant allemaal maatregelen begon te treffen. Dat was wel bijzonder. Het halve eiland was in quarantaine, de andere helft was zo vrij als een vogel, maar wel wat afstand houden aub.

top st PetershillAls je dan van de een op de andere dag hoort dat er een grote kans is dat het land op korte termijn in een totale lockdown gaat (inclusief sluiten van de supermarkten), dan maakt je brein overuren. Of in elk geval die van mij.

Uiteraard was er al een kleine aanloop (de halve wereld was op slot), waardoor ik al wel meer had nagedacht over het aanvullen van mijn gewone voorraad. Maar verder dan wat blikken bonen en flessen water was ik nog niet echt gekomen.

Op st Maarten komen orkanen regelmatig voor, met het risico dat er voor langere tijd geen voorzieningen zijn. Maar omdat de afgelopen twee jaar er (gelukkig) weinig gevaar is geweest, ben ik nog niet voorbereid op een ramp. Tuurlijk ik had wat extra batterijen in huis, waxinelichtjes en lucifers, maar dat was t wel. En bovendien leek deze ramp niet teveel te ontwrichten.

Een toale lock down klinkt ook heel onwerkelijk. Eigenlijk gaat je leven gewoon door (ik ben nog aan t werk), maar dan kan je geen boodschappen doen of een stukje gaan paddelen of uberhaupt naar t strand of je vrienden.

De verwachting is ook dat er gewoon stroom en water blijft komen, dat het internet t blijft doen, enz. Hoewel dat op st Maarten altijd wat spannend is (ook als er geen storm of andere ramp aankomt)

Nu doe ik altijd al een keer per week boodschappen en dus bedacht ik, dan bedenk ik gewoon voor twee weken wat ik wil eten en dan koop ik dat. Probleem opgelost.

Maar niemand weet wat er daarna gebeurd. Dus er moest wat meer komen dan alleen twee weken eten, een emergency kit.

Er zijn wel lijstjes in omloop wat daar dan in moet, maar dat is iets dat bij huricanes hoort en dus had ik zo’n lijstje niet bij de hand. Het hurricane season begint pas over 2 maanden, dus daar had ik me nog niet zo druk over gemaakt.

Ik weet nu als ik over een noodpakket nadenk, dat er allemaal lekkere dingen in mij naar boven komen. Gedroogde abrikozen, noten, soep, chocolade, krentenbollen. Die dingen die ik meeneem op vakantie, als ik een trektocht ga maken. Goed te bewaren, plet niet te hard in mijn rugzak en ook nog lekker na de vakantie, want meestal eet ik nog niet de helft van wat ik meeneem.  Maar er is wel een verschil tussen lekkere tussendoortjes onderweg en een echte noodvoorraad, waar je dus op moet kunnen overleven.

Ik denk altijd dat ik heel nuchter ben, tot het dus echt is.

verse cocos

Ik liep in de Cost-U-Less, een soort Action meets Sligro, zonder een heel duidelijk plan. Behalve dat ik een koelbox nodig had (leek me handig om wat spullen in te doen die niet echt koud hoeven te zijn, maar ook niet te warm moeten worden, zoals fruit. Ik heb niet een hele grote koelkast) en dit de enige winkel was die nog open was en dit soort spullen verkoopt.

De koelboxen stonden gelijk bij de ingang, dus dat was snel gepiept. Dan toch ook even langs de notenafdeling, even langs de gedroogde vruchten afdeling, o kijk gedroogde bonen laat ik die ook kopen (ik heb nu een 3 kg  zak met gedroogde kidneybonen en 6 zakken met gedroogde groene bonen, genoeg voor de komende 10 jaar denk ik), Oh blik kikkererwten (per 6 blikken verpakt, had ik niet al eerder kikkererwten gekocht?), he een schemerlamp (die had ik eigenlijk wel nodig, maar niet perse op dit moment in mijn leven), heel veel vuilniszakken (als de zondevloed komt, kan ik mn hele huis inpakken) en een megaverpakking wasmiddel.

Ik stond buiten met al die spullen en vroeg me echt af hoe ik hier dan een fatsoenlijke maaltijd van kon maken, maar honger zal ik niet hebben en ik kan ’s avonds nog eens een boekje lezen.

hulpgoederen zijn aangekomen

Een dag later in de supermarkt had ik een beter plan, tenminste een lijstje met wat ik echt nodig had om de komende twee weken te eten. Omdat ik veel groente eet, had ik nagedacht over meer houdbare groenten voor de tweede week en wat kwetsbare groenten in de eerste week. Het begon heel goed, alles wat ik nodig had was er nog min of meer. Het was heel rustig in de winkel, want er mochten maar 10 mensen per keer naar binnen en iedereen liep met een grote boog om iedereen heen.

En toch kwam er weer twijfel, is dit echt wel voldoende, zal ik toch niet ook..... Het gaat natuurlijk ook niet alleen over het avondeten, de rest van de dag moet er ook wat in.

Weer kwam ik uit bij de afdeling blik (toch nog maar wat erwten en mais) en deze keer ook bij de bloem en bak afdeling. Een extra pak meel, altijd handig, ook maar een doe-t-zelf brownietaart, zal ik mijn eigen brood gaan bakken of misschien koekjes. Ergens daar kwam t verstand weer terug en heb ik behalve de meel en de brownietaart niks extra’s meegenomen. Maar bij elk schap waar je voorbij loopt denk je ineens na of het niet toch handig is om te hebben. Ik heb twee jaar geleden een pak suiker gekocht, dat is nu half op, maar heb ik niet toch meer suiker nodig de komende twee weken? Wat repen chocola (ja, die zaten al in mijn karretje voor ik er serieus over had nagedacht....) kokosmelk, crackers, zout, pindakaas, chips (alsof ik die kan bewaren, die zijn al half op voor ze thuis in de kast liggen en overleven zeker geen emergency), azijn, olie, camping boter, rijst .....

nog meer bonen

Uiteindelijk heb ik denk ik een redelijk gevarieerd noodpakket, met als hoofdbestand bonen.

Rice and peas (het heet rice and peas, maar is eigenijk rijst met bonen om het makkelijk te houden. Je kan er voor zover ik weet elke soort boon voor gebruiken)  is hier een van de belangrijkste bijgerechten en gelukkig heb ik dat inmiddels leren maken door t te oefenen van t koken met mijn clienten, dus dat komt wel goed.

Als iemand anders nog een voorraadkast-recept weet met veel bonen laat maar weten...