Een nieuw avontuur

4 augustus 2017 - Sint Maarten, Nederlandse Antillen

Net toen ik dacht dat ik me maar even niet meer op werken in het buitenland moest richten, zag ik een vacature voor ergotherapeut op st Maarten. Het is geen donker afrika, maar verder had de vacature alle ingredienten die het werk avontuurlijk en afwisselend maakt.

10 dagen later onderteken ik een arbeidsovereenkomst en ben ik per 1 oktober de ergotherapeut van de White and Yellow Cross Care foundation op st. Maarten.

Heel onhandig midden in de zomervakantie (waardoor een aantal collega's er achter komen door dit te lezen, sorry daarvoor), in de week van het afscheid van een collega en een leidinggevende (en de rest van het team maar had besloten tot elke vrijdagmiddag een "gelukkig is er deze week niemand weg gegaan" borrel) en de onzekerheid van een fusie.

Maar ook heel gaaf!

Ik ga veel verschillende dingen doen, een beetje revalidatie, een beetje ouderenzorg, een beetje eerste lijn, een beetje verstandelijk gehandicapten. Ik ben de enige ergo, maar gelukkig is er ook fysiotherapie en logopedie en kan ik dus af en toe overleggen over patienten. Bovendien komt er regelmatig een instrumentmaker en worden rolstoelen telefonisch besteld in Curacao. In de taakomschrijving stond ook nog dat ik geen bezwaar moet hebben om af en toe naar de andere eilanden te reizen. Zou niet weten waarom je dat niet zou willen.

Het eiland is ongeveer zo groot als Texel en bestaat uit een Frans en een Nederlands deel; hoewel er in het Nederlandse deel vooral engels wordt gesproken. Gelukkig wonen er wel 4x zoveel mensen, dus heb ik wat te doen. Ze denken in elk geval dat ze me 40 uur per week bezig kunnen houden.

Nu is het vooral veel regelen, want hoewel st Maarten onderdeel is van het Koninkrijk der Nederlanden, is het toch wel een emigratie. Helaas is het lastig informatie zoeken, want ik kom vooral tegen dat het leuk is om er op vakantie te gaan. Maar informatie over pensioen of bankzaken zijn een stuk lastiger te vinden. Dus mocht iemand nog recente informatie hebben of goede tips dapicture-of-Sint-Maarten-beachn hoor ik het graag.

Ik zal proberen het hele proces af en toe vast te leggen dmv dit blog en hoop dat iedereen weer met net zoveel plezier meeleest als bij het vorige avontuur.

1. Martine:
    4 augustus 2017
    Wat een geweldig avontuur weer en natuurlijk een grote verrassing om te lezen op de boot van Zweden naar Denemarken!
    Het klinkt allemaal helemaal kloppend. Ik hoor graag maandag al je verhalen.
  2. Willy Cok:
    4 augustus 2017
    Geweldig je nieuwe avontuur Lidwien! Voor nu eerst nog even een fijn weekje vakantie...
  3. Erica:
    4 augustus 2017
    hee wat leuk dat je dat gaat doen.
    hoelang blijf je? wij vertrekken januari naar Curaçao. wie weet kunnen zien we elkaar eens daar)
  4. Irma:
    4 augustus 2017
    Waaaaaaaattttttt ik kan niet even weg zijn ook he. Maar groot gelijk. Wat een avontuur en ontzettend gaaf voor je!!!!!
    Grtz Irma
  5. Nicky:
    Heel gaaf Lidwien!!
  6. Hanneke:
    6 augustus 2017
    Wat een mooie uitdagende nieuwe baan Lidwien. Weliswaar iets overzichtelijker dan Afrika, maar dat kan geen kwaad! Ik lees graag je belevenissen! Succes met de voorbereidingen en geniet van dit nieuwe avontuur!
  7. Sjoerd-Jan:
    10 augustus 2017
    Wat tof Lidwien! Ik weet zeker dat je 't relaxte Caribische sfeertje heerlijk zal vinden (vonden wij in elk geval wel ;-). Veel plezier daar!
  8. Ingrid wk:
    13 augustus 2017
    Hoera, weer op avontuur!
    Opdat je op St. Maarten niet in 7 sloten tegelijk loopt (zo er al 7 sloten zijn) heb ik het 'Praktisch Handboek 2016-2017, Welkom op Sint Maarten' voor je.
    Ingrid