Belastingen

8 april 2018 - Philipsburg, Nederlandse Antillen

BelastingaangifteEn zo zit je op een zonnige zondagmiddag opeens aan je tafel met een grote blauwe envelop voor je neus. Of ik belastingaangifte over 2017 wil doen, want ik ben geemigreerd. De blauwe envelop is al een aantal weken in mijn bezit. Het is verbazingwekkend hoe deze envelop binnen een week mij wist te vinden, terwijl normale brieven minimaal een maand onder weg zijn. Misschien dat het iets scheelt dat de belastingdienst mijn werkadres gebruikt en mijn moeder mijn huisadres, maar toch. Zelf mijn stembiljet moest ik gewoon bij de nederlandse vertegenwoordiging ophalen, omdat ze het risico om het op te sturen te groot vonden. En die mensen zitten gewoon hier op t eiland.

Ik heb geen eigen brievenbus. Als ik post krijg, wordt t in het hokje van de nachtwaker bezorgd. Niet alle postbodes zijn even nauwkeurig in waar ze het neerleggen, dus soms verregenen er hele stapels post. Dat geldt trouwens voor alle st Maartenaren zonder brievenbus (en dat zijn er erg veel sinds Irma), de postbode stopt de brieven dan tussen de spijlen van het tuinhek, of onder de ruitenwissers. Rond de 10e van de maand worden de rekeningen van de GEBE (water en electriciteit) bezorgd, dan is het altijd vrij duk in het hokje van de nachtwaker. De overige dagen komt er niet zoveel post. Bij mij komt de huisbaas de rekening ophalen, maar dat krijg ik slecht uitgelegd aan de nachtwaker. Ze geeft me heel vriendelijk elke keer die envelop als ik s avonds thuis kom, waarna ik weer probeer uit te leggen dat de huisbaas m komt halen en het dus handiger is als de rekening in het hokje blijft liggen. Maar het lijkt een soort principe kwestie. Laatst zei ze zelfs dat ik recht had om de envelop te krijgen. Nu heb ik een hele vriendelijke huisbaas, die de rekening altijd meeneemt, zodat ik kan zien (en betalen) wat ik heb verbruikt. Dus hoef ik de envelop helemaal niet. Al hoewel ik geloof dat de huisbaas m ook niet hoeft, omdat hij de rekening ook digitaal krijgt.Op weg naar Petit Cayes

Maar goed, terug naar de belastingaangifte. Het pakket bestaat uit een aangifteformulier (60 pagina’s!), een uitlegboekwerk (120 pagina’s!!!!), een begeleidende brief en antwoordenvelop. Of ik wil zorgen dat de aangifte voor 1 juli bij de belastingdienst (in Nederland) binnen is. Ik kan ‘m best invullen en op de post doen, maar of het dan ook aankomt? Digitaal invullen kan niet. Mij is volkomen onduidelijk waarom (behalve dan de zeer beroerde internet verbinding die ik hier heb. Maar aangezien al mijn jaaropgaven en andere info toch ook digitaal opgezocht moeten worden, heb ik daar sowieso last van). Afgelopen jaren was ik steeds erg verbaasd wat de belastingdienst allemaal al over mij wist, met het vooraf ingevulde formulier. Nu moest ik alles zelf opzoeken, wat een werk is dat zeg. En dan heb ik nog niet eens aftrekposten, een eigen huis of andere belastingvoordelen. En ik had natuurlijk niet een handig overzichtje van al mijn wachtwoorden van die sites die je een keer per jaar bezoekt omdat de belastingdienst iets wil weten. Ik weet nog dat ik vorig jaar mijn wachtwoord kwijt was van het HR-systeem van het werk. Ze hebben mij toen drie keer geblokkeerd voordat ik mijn jaaroverzicht kon bekijken omdat ik steeds het verkeerde wachtwoord invulde. Gelukkig was ik deze keer zo slim om gelijk het knopje “wachtwoord vergeten” in te drukken. En was het herstelmailadres niet mijn Spaarne-mailadres. De eerste pagina was nog makkelijk om in te vullen; naam, geboortedatum, adres (werd al lastiger), burgerservicenummer (blijft dat gelijk als je emigreert? Blijf wel een Nederlandse staatsburger, maar vervalt die niet, net als je DigiD?). Tweede pagina, wanneer ik was geemigreerd kon ik ook nog invullen. Daarna begon het blokkenschema-feest. Je zou denken dat een blokkenschema overzichtelijk is, dat je de vraag leest, antwoord geeft en naar het volgende vakje wordt geleid, met een nieuwe vraag, enz. Maar als je bij het eerste antwoord gelijk naar pagina 10 van het boekwerk wordt gestuurd, vertrouw ik het toch niet helemaal. Dus las ik ook de andere antwoorden en dan raak je in de war. Waarom wordt er een uitzondering gemaakt voor Suriname en Aruba, zou st Maarten daar niet ook bij moeten staan? En in januari had ik nog onbetaald verlof, moet ik dat dan ook nog ergens vermelden? En toen werd het echt ingewikkeld. Als je emigreert heb je bij de belastingdienst ineens een binnenlandse en een buitenlandse periode. En ik zou denken dat ik dus alleen informatie hoef te geven over de binnenlandse periode, wat ik hier verder aan inkomsten heb of belasting betaal gaat de nederlandse belastingdienst niet zoveel aan lijkt me. Ik heb ze al een keer verteld dat ik hier een belastingnummer heb, dus eerlijk mijn belasting hier zal betalen (denk ik, geen flauw idee hoe en wat. Alleen de rijtuigenbelasting is hier overzichtelijk. Elk jaar moet je nieuwe nummerplaten kopen voor de kosten van de rijtuigenbelasting en een beetje meer, dan weet je dus precies wie er betaald heeft en wie niet). Ze willen dus graag mijn wereldinkomen weten. Dat klinkt dan wel weer leuk. Ook is er nog een kwalificerende buitenlandse belastingplicht. Maar wat je daar precies mee doet? Ik voldoe gelukkig niet aan de eisen van een kwalificerende buitenlands belastingplichtige. Maar als je toch 120 pagina’s uitleg probeert te geven, is het misschien wel handig om er ook een verklarend woordenlijstje bij te doen. En dan is er nog een te conserveren inkomen. Dit is een soort losgeld, dat ik moet betalen als ik niet terug naar Nederland kom ofzo omdat ze bang zijn dat ze anders de inkomsten hieruit mislopen. Maar dan willen ze dus van alles weten over mijn pensioen, en als er iets is dat cactusik slecht heb bijgehouden/geregel/geregistreerd is het dat wel. Ik had me nog voorgenomen om me aan te melden bij het digitale portaal van mijn laatste pensioenfonds, maar zelfs dat heb ik niet meer gedaan. En dat zijn natuurlijk ook niet de papieren die ik ergens handig heb bewaard (laat staan meegenomen), zodat ik het na kan zoeken. Mocht er nog een belastingadviseur tussen de lezers zitten, dan ontvang ik nog graag wat advies.

1. Irma:
    9 april 2018
    jeemig, ik ben echt toevallig net mijn belasting aan het invullen en ben blij dat dit het dan is haha
    Succes ermee !!
    Grtjes Irma