Muggen

18 december 2017 - Philipsburg, Nederlandse Antillen

muggensurvivalsetIk heb altijd al een hekel aan muggen, omdat ze zo irritant om je hoofd zoemen net als je wilt gaan slapen. En dan kan je dus niet meer slapen en moet eerst die mug dood voor je verder kan gaan slapen.

Hier zoemen de muggen nooit (tenminste bijna nooit, laatst had ik toch zo’n irritante mug en gelukkig was die snel gevonden). In plaats daarvan steken ze gewoon de hele dag door. Net uit je bed,  drie muggenbulten; even uitdampen van de douche (dat is effectiever dan afdrogen, want dat heeft hier niet zoveel zin), nog 2 muggenbulten; op je blote voeten ontbijt klaarmaken, weer een bult erbij (en waarom op mijn kleine teen!!!). Dan gelukkig in de airco van de auto, door naar de airco van de oefenzaal en even de hele dag geen muggen. En dan kom je thuis en heb je het gevoel aangevallen te worden door een stel uitgehongerde muggen en natuurlijk opnieuw die kleine teen (of die van de andere voet). Ik heb alleen al vandaag zo’n 20 muggenbeten verzameld.

Er is me verteld dat het door de orkaan komt. Want het weer is van slag, het heeft veel meer geregend dan normaal en dus meer muggen. Daarnaast heeft de overheid een besproeiingsschema, maar dat heeft even stilgelegen na de orkaan. Ze zijn wel weer begonnen, maar ik merk er nog weinig van.

Irma krijgt trouwens overal de schuld van als iets me tegen zit. Ik begin langzaam in een complotte geloven. Misschien zijn ze bang dat als ik er achter kom dat het altijd zo gaat, dat ik er niet meer wil blijven. Lange rijen bij de bank, komt door Irma; geen goed internetontvangst, komt door Irma, een niet functionerend overheid, komt door Irma; gaten in de weg, komt door Irma; dure vliegtickets, komt door Irma. Een nieuwe vlaggenmast, komt door. Onee, die niet. Hoewel Irma er vast voor heeft gezorgd dat hij er snel staat. De nieuwe vlaggenmast is een mooi staaltje st Maartense politiek. In Nederland was er een rel over de vlag in de tweede kamer (heb alleen de aflevering van Lubach op zondag er over gezien, dus weet niet hoe groot de rel was, de vlag leek in elk geval niet zo groot), hier pakken ze het een beetje groter aan. Sint Maarten zou herrijzen en wat is er mooier dan een fiere vlag die iedereen van ver ziet wapperen in de wind. Het land lag op zijn gat, de meeste mensen hadden geen dak boven hun hoofd, geen inkomsten om eten te kopen, maar ze moesten trots zijn op hun land. Er werden uiteraard wat vragen gesteld over de financieen van het project, maar gelukkig was het een particulier project, dus zonder overheidsgeld. Waarbij terecht kan worden opgemerkt dat het geld dan alsnog beter gebruikt kon worden voor daken en voedsel, maar de minister had zijn naam er al aan verbonden dus die paal kwam er. Het stukje natuur werd vakkundig omgeploeterd, zwaar materiaal (daar was toch genoeg van op t eiland) werd ingezet om de heuvel een stukje af te graven en een maand later was daar de feestelijke opening van de vlaggenmast. En ik moet zeggen, de vlag wappert fier aan zijn mast. Ik rij er elke dag langs en het is een mooi gezicht. En toen kwam de rekening. De GEBE (het electriciteitsbedrijf) werd vriendelijk gevraagd een donatie te doen voor het project (van 35.000 dollar (amerikaanse).  de Telem (telefoonbedrijf) en de luchthaven (die uberhaupt nog niet in de buurt van opgebouwd of heropenen is, terwijl toch erg essentieel voor de toeristenindustrie) kregen een soortgelijke brief. Gelukkig is het nu duidelijk dat de eis van Nederland voor een integriteitskamer als voorwaarde om hulp te krijgen ineens niet meer zo absurd is.

flag poleProbleem blijft dat bij de volgende verkiezingen (over een maand of twee) dezelfde mensen weer verkiesbaar zijn. Dus echt veel zal er niet veranderen. Ik ben nog geen st Maartenaar en mag dus ook nog niet stemmen. Maar eerlijk gezegd ben ik daar wel blij om, ik zou niet weten op wie ik zou moeten gaan stemmen.

Maar terug naar de mug. Want die bulten jeuken zo. In Nederland wordt vooral gewaarschuwd dat je niet geprikt moet worden vanwege allerlei enge ziektes, zoals knokkelkoorts en zika. Hier zijn ze daar wat minder bezorgt over, maar die jeuk!!!! Beste is natuurlijk om je niet te laten prikken, maar niemand zegt erbij hoe je dat dan moet doen. Met je hoofd onder de lakens (veel te warm), onder een klamboe slapen (niet als je ook een ronddraaiende fan boven je bed hebt hangen, wordt denkt ik een zooitje, en behalve dat, die muggen steken ook overdag), lange kleren aan (ook te warm, zelfs s avonds is het hier nog 27 graden), citroen met kruidnagel (tip van thuis) moet ik nog uitproberen bij gebrek aan kruidnagels (kruidnagelpoeder heb ik wel gevonden, maar ik geloof niet dat de muggen daar in trappen, ze bleven gewoon prikken). Als ik echt helemaal gek word van de jeuk pak ik mijn uitschuifbare vliegenmepper en probeer ik al mijn agressie te richten op de beesten, maar meestal zijn ze dan ineens verdwenen. Andere tips zijn ook welkom.

Het is hier normaal om je helemaal in te smeren met anti muggen spul. Dit is dan ook vrij makkelijk verkrijgbaar in de supermarkt, tussen de andere insectenwerende middelen (vliegenvangstrips, spuitbussen tegen kakkerlakken, vlooienbanden, enz). Echt het schap waar je met gerust hart iets koopt wat je op moet smeren. En dan staat er ook nog met grote letters op: Hazards to Humans, met daarna hoe je het beste eerste hulp verleent aan iemand die het in zijn ogen heeft gekregen. Dus....

Ik smeer gemiddeld een flesje per week en probeer elk merk maar een beetje uit om te zien waar ik het minste last van heb. Ik heb nu een flesje gekocht waar op stond light scent (lichte geur), dat leek me fijn. Dat niet iedereen van een afstand kan ruiken dat je jezelf hebt ingesmeerd. Er stond ook op Tropical Fresh, daar had ik dan niet zo’n beeld bij. Nu wel. Ik ruik naar een zoete, tropische chemisch fabriek en het werkt ook nog eens niet. Het lijkt eerder of de muggen wel houden van die tropische frisheid.  Hier is de nationale volkssport muggen wegslaan met zo’n electrisch tennisracket. Misschien moet ik me daar ook maar aan wagen. Die rackets zijn vast ook te koop in de supermarkt.

1. Arjen:
    18 december 2017
    Lekker zo'n racket kopen. Hou je je badminton skills nog een beetje op peil. Wel vanuit de pols slaan. Werkt misschien beter vanwege het verrassingseffens.
  2. Manon:
    18 december 2017
    Jeetje, wat een rotmuggen! Zo'n 'elektrische vliegenmepper' ofwel 'tennisracket', kan ik je wel aanbevelen. Je elektrocuteert muggen, vliegen en evt. wespen ermee. Er is ook kleding waar de muggen niet doorheen kunnen steken, maar lijkt me ook wel warm helaas... Wierook nog een optie? Bijvoorbeeld een Citronella Spiraal van Vapona. Schijnt alleen niet zo heel gezond te zijn om in te ademen... Sterkte ermee. Lukt het verder met de ergo aktiviteiten? Groetjes!
  3. Mischa:
    Moest kriebel!
  4. Irma:
    ik heb het allemaal nooit zo bedoelt :-) grt Irma
  5. Sjoerd-Jan:
    19 december 2017
    In Mexico gebruikten we iets dat 'Family off' heette (groene spuitbus), was ons door de locals aangeraden en werkte prima (mocht ook wel gezien de hoeveelheid DEET die er in zat) en kon je ook prima op je kleren sprayen. Veel sterkte en hopen dat het Caribische windje binnenkort weer opsteekt en de beestjes wegblaast. Groetjes, Sjoerd-Jan