Waarom wasdrogers onzinnig zijn in warme landen

30 november 2017 - Philipsburg, Nederlandse Antillen

was/droogcombiStel je verhuist naar een leuk appartementje in Koolbaai, inclusief was/droogcombi. Als je ‘m bij de bezichtiging ziet vraag je je nog af of je het apparaat ooit aan de praat krijgt, maar hoe moeilijk kan het zijn. Het ziet er wel uit als een heel oud apparaatl Er staat vanalles op beschreven, duidelijk aangegeven welke knoppen bij de wasmachine en welke bij de droger horen, dus een kind kan de was doen.

O, zei de huisbaas na het ondertekenen van t contract, ik heb de wasmachine niet meer gecontroleerd naar de orkaan. Misschien doet ie het niet.

Nog geen 48 uur later zit ik, en met mij het hele appartementencomplex in het complete donker. Denk ik niet dat alles ervan mijn schuld is, maar toch.

Vol goede moed had ik wasmiddel gekocht en de minst kwetsbare was uitgezocht Stel dat de boel in de fik zou vliegen, dan had ik in elk geval nog genoeg om aan te trekken.

Het wassen ging bovengemiddeld goed. Het was even raar dat je het wasmiddel interieurgewoon in de trommel stopt (maar eigenlijk doe je dat in Nederland met al die buideldingetjes ook) en een bejete moet gokken dat regular warm/cold een graad of 40 is (er was ook nog hot/cold warm/warm en cold/cold). En 12 minuten later is de was klaar. Ik vond het wel wat snel, maar t rook weer lekker en echte vlekken zaten er niet op, dus schoon genoeg. Eigenlijk zou het logischer zijn dat de was wat meer gespoeld zou worden hier, het is vooral zweet en stof waar je kleding vies van wordt. Maar misschien dat wasmachines geen rekening houden met waar ze gebruikt worden of bij wat voor soort vuile was.

Dan ook maar de droger proberen. Bij de droger was er meer keuzemogelijkheid en ik heb nooit een droger gehad, dus geen ervaring (kan iemand me vertellen wat er gebeurd als ik het fluffy air programma draai?)  Opnieuw koos ik voor het regular programma, niet very dry of less dry. En koud, dat leek me de veiligste optie.

Ook hier ging de droger makkelijk aan, buiten begon het al wat te schemeren. Ik vroeg me net af of de droger ook zo snel zou zijn toen me opviel dat de fan minder hard ronddraaide. Ook wilde het licht niet meer aan. Maar de magnetron, koelkast en droger waren nog aan, dus niet iets doorgebrand dacht ik nog optimistisch. Misschien gewoon wat overbelasting, dat de droger de stroom wegtrekt van de andere apparaten. Als straks de droger klaar is, gaat het licht vast ook weer aan.

De droger deed er alleen wel erg lang over en omdat ik wat ongerust begon te worden keek ik elke minuut of de programmaknop al een stukje verder was gedraaid. Omdat dit steeds niet het geval was en ik gek werd van mezelf, moest ik wat anders gaan doen en 20 minuten wachten om te zien of de knop dan wel verder was gedraaid. Het begon inmiddels aardig donker te worden (dat gaat hier erg snel, schemer kennen ze niet. Net als regen, dat komt ook heel snel en is dan ook snel weer weg). Optimistisch als ik nog was, zag ik het voordeel van geen licht aan op de populatie muggen in huis. Want dat is behoorlijk erg hier. Ik denk dat er uitgehongerde muggen zaten. Ik was de drempel nog niet over bij de verhuizing of ik werd compleet lek gestoken. Ik dacht nog aan vlooien, maar de soort beten laten toch echt zien dat het muggen zijn. Ik heb inmiddels bijna een hele fles anit-muggenspul over me heen gesmeerd, maar ze blijven toch bijten. Waarom kiezen ze altijd net dat stukje dat je niet hebt ingesmeerd, zoals je handen of precies op je elleboog of in je knieholte? Voordeel van de muggen hier is wel dat je ze niet hoort. Ze zoemen niet zo hinderlijk rond je hoofd. Nadeel is dan weer dat ze de hele dag steken, en niet even wachten tot het schemerig is. Maar terug naar mijn droger. Twintig minuten later was de programmaknop nog niks opgeschoven en kreeg ik de machine ook niet meer uit. Na nog wat geduw en gedraai aan de knoppen lukte het toch (ook al had ik wel eerst de knop in mijn handen en ging de droger gewoon door). Maar helaas kwam de stroom niet terug. In de meterkast stonden alle stoppen nog goed. Er zat geen aardlekschakelaar in, maar de koelkast en magnetron deden het nog, dus was t een ander probleem.

Het dwong me dan weer wel om even kennis te maken met de buren, helaas waren alleen de kinderen thuis en wisten die ook van niks. Andere buren dan, dat bleek een nederlandse vader die bij zijn dochter op bezoek was. Dochter zei dat er achter het gebouw allemaal electriciteitskastjes stonden, misschien dat daar de aardlekschakelaar zat. De kastjes heb ik wel gevonden, maar dat waren alleen maar meterkastjes. En welke dan van mij was, om me nu door een woud van kabels naar een kastje te begeven in de hoop dat het de goede was en dan nog niks kunnen leek me geen goed plan.

Vanuit het raam riep de dochter dat zei een aardlekschakelaar in de stoppenkast had zitten, dus nog maar weer eens gaan kijken. Geen schakelaar te zien.

De vader was zo vriendelijk om even te komen kijken, wat weet ik nou ook van, ,maar concludeerde dat er inderdaad geen aardlekschakelaar zat en dat het ook wel raar is dat de magnetron en koelkast het nog wel deden. Hij deed wat ik ook al deed, alle schakelaars van de stoppen uit en aan, maar zonder resulstaat. Ik bedankte m vriendelijk, probeerde nogmaals de huisbaas te bellen en toen ik hem vervloekte dat hij niet bereikbaar was ging opeens het licht aan, dat had ik dus veel eerder moeten doen! Misschien zo’n vodo poppetje aanschaffen.

Nadat ik de natte was buiten aan een rekje had gehangen, was t tijd om eten te koken. Mijn fornuis komt uit dezelfde tijd als de was/droogmachine. Het is een enorm bakbeest, electrisch wel te verstaan.

Omdat ik geen zin had om wat te koken bedacht ik wat eten bij elkaar (wat qua werk minsten net zoveel tijd kost als gewoon koken, maar dan heb je toch t idee dat je wat speciaals hebt gegeten. Er klopte alleen iets niet bij het fornuis. Er stond geen LG op het display.

Terug naar de meterkast, de vader was een aantal stoppen vergeten weer aan te zetten. Snel zette ik ze weer aan, voordat ik bedacht dat het handig was geweest als ik weet welke stoppen nog uit stonden, voor het geval alles weer uitviel. Gelukkig bleef het licht branden, dus kon ik beginnen met koken. Op het moment dat ik echter een pit aanzette, dimde het licht. Wel sfeervol, maar erg onhandig als je wil koken. Hoe lager de pit, hoe harder de lamp ging branen. Als ik de pit uitzette, waren ook alle lichten uit. Dat was dus een lastig dilemma, de pit de hele tijd aanzetten, maar dan wel stroom (met name s nachts fijn om de fan te laten draaien) of niet. Met koken schoot het niet echt op, het leek ook wel of de pit niet warm werd (wat het dstove 2an wel weer veiliger maakt om m de hele nacht aan te laten staan). Ik rommelde nog wat aan de stoppen, maar zonder resultaat.

Net toen ik het wilde opgeven begon er van alles te knipperen, harder of zachter te branden en toen ineens deed alles het weer normaal. De pit werd warm, de lampen branden gewoon. En ook toen ik het gasfornuis uitzette bleef het licht branden. Opgelucht kon ik van mijn maaltijd genieten. Het licht knipperde nog wel wat en veranderde regelmatig van intensiteit, maar t bleef aan. Tot ik opeens helemaal in het donker zat. Het was zo donker, dat ik besefte dat het ook buiten donker was (dat was hiervoor niet het geval, de buren hadden toen wel gewoon stroom). Het bleek dat het hele blok zonder stroom zat, gelukkig niet mijn schuld toch?

Toen de security op het binnenplein kwam en de mannen die daar stonden enthousiast mijn kant op wezen was ik even bang dat ik toch iets verkeerd had gedaan, met grote gevolgen. Maar gelukkig ging het over de auto van de buurman die fout stond geparkeerd.

Niet veel later ging alle stroom weer aan, maar de droger blijft voorlopig uit.

Kleine vervolgupdate: de lichten gaan nog steeds uit als ik het fornuis gebruik, terwijl het fornuis niet warm wordt. Nu heb ik vanavond ook nog de magnetron opgeblazen, dus morgenavond maar de plaatselijke kantine uitproberen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mirjam:
    30 november 2017
    Wauw, dat is nog eens fijn improviseren! Heerlijk al dat sfeerlicht.
  2. Manon:
    30 november 2017
    Hilarisch Lidwien! Zie het helemaal voor me! Je bedenkt ook niet bij het zoeken naar woonruimte dat het handig is de elektrische apparatuur uit te proberen. Gelukkig heb je onze roze knijpkat nog ;-).
  3. Marieke (Bootcamp):
    Hilarisch!
  4. Eelko:
    1 december 2017
    Haha. Het eiland leert je dus de grenzen van je geduld te verkennen. Nothing is what you thinks it is.
  5. Lisette:
    1 december 2017
    Heb jij weer Lidwien ;) Weer een ervaring rijker op st maarten . Wat heb je het weer leuk beschreven allemaal Liefs Liset x
  6. Myrna:
    12 december 2017
    Hi Lidwien, wat een belevenis dat huishouden daar. Heerlijk om je verhalen te lezen. Gr Myrna